Wat is SEO?

De term SEO staat voor “Search Engine Optimization” (Zoekmachine optimalisatie). SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van websites voor de vindbaarheid in Google (of andere zoekmachines).

Zoekmachines beoordelen continu de inhoud van websites op aangeboden informatie, producten/diensten, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Het doel hiervan is om bij een zoekopdracht razendsnel de meest relevante resultaten te kunnen tonen.  SEO optimaliseert precies die elementen van een website, die invloed hebben op deze beoordeling. Met als doel: zo hoog mogelijk in de resultaten uitkomen.

SEO inzetten voor meer bezoekers of…?

“Ik wil SEO, zodat ik meer bezoekers op mijn website krijg”. Dit is vaak SEO zorgt ervoor dat er meer bezoeker op mijn website komen toch?” Nou..dat kan inderdaad een gevolg zijn, maar zelden is dit een opzichzelfstaand doel. Wat meestal bedoeld wordt, is dat zij meer conversie met hun website willen genereren.

Een conversie is bijvoorbeeld; het verkopen van een product, een ingevuld contactformulier of een inschrijving op de nieuwsbrief. In die zin kunnen 100 bezoekers op jouw website een bevredigender resultaat opleveren dan 2000 bezoekers die geen conversie opleveren.

Voorbeeld

‘ Een fabrikant uit Amersfoort met een nieuw product zoekt een beeldbewerker voor de promotie van zijn nieuwe materiaal in een folder. Jij bent een beeldbewerker uit Utrecht die precies het werk levert waar deze fabrikant naar op zoek is.

Als de fabrikant zoekt op “beeldbewerking” krijgt hij websites te zien die te maken hebben met allerlei soorten beeldbewerking: het Grafisch Lyceum, Adobe, Youtube tutorials, portfolio’s, reclamebureaus, vacaturesites en veel meer. Niet echt gerichte resultaten. Google weet immers niet of hij een expert, een opleiding, of een softwarepakket zoekt. Als de fabrikant specifieker zoekt op “expert beeldbewerking omgeving Utrecht”. Krijgt hij veel meer gerichte websites.

Als we kijken naar de het volume van de maandelijkse zoekopdrachten, kan optimalisatie op het eerste zoekterm een geschatte 500 bezoekers meer per maand opleveren dan het tweede zoekterm.  Hierbij is de kans wel groot dat een groot deel hiervan direct weer weg klikt. Optimaliseren op de eerste zoektermen  vereist bovendien enorm veel inspanning en tijd (of geld) om, de door de zoekmachine zeer hooggewaardeerde, websites te verslaan.  

Een SEO expert zal daarom altijd ervoor kiezen om te optimaliseren op de tweede zoekterm. Deze heeft een veel hoger conversiepotentieel, heeft een grotere kans van slagen en kost veel minder inspanningen.

Uit welke onderdelen bestaat een SEO campagne?

SEO bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Techniek optimalisatie
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding
  • Contentstrategie
  • Optioneel: Social media

Voordat je tot deze acties overgaat wil ik eerst weten welke zoektermen van belang zijn. Daarvoor is een onderzoek nodig. Hierin komen we erachter:

  • Wat typen je potentiële klanten in het zoekvenster van de zoekmachine in?
  • Waar zoeken ze naar?
  • Hoe zoeken ze? (bing/google, mobiel/desktop…)
  • Hoeveel zoekopdrachten zijn er te verwachten?
  • Is optimalisatie een haalbaar of is betaald adverteren (SEA) een beter idee?

Dit onderzoek bestaat uit een concurrentieanalyse, een zoekwoordenonderzoek en een scan op de website om te bepalen waar de zwaktes en kansen liggen. Dit onderzoek de basis van iedere SEO Campagne.